zaterdag 8 september 2012

Communiceren for dummies

Kijk, jullie hebben waarschijnlijk allemaal wel eens zo'n cursus gehad met zender/ontvanger modelletjes, ruis (vooral veel ruis), non-verbale communicatie, de hele rattaplan.
IMHO gaat het vooral om stug volhouden en veel vallen en opstaan.
Van de baas dan natuurlijk he!
Ik ben zo duidelijk als wat.

Om maar eens een voorbeeldje te geven.
Nu ik hier alweer ruim een half jaartje rond loop, valt mij op dat er gemiddeld toch wel 1 glas melk/limonade per maaltijd omver gaat en dat er ook nogal eens wat naast iemands mond valt.
Over het algemeen bij dat kleine chickie, maar die andere 2 kleintjes kunnen er ook wat van.
Op zo'n moment loopt de baas dus weg van de tafel om servetten/wc rollen/keukenpapier/you name it aan te slepen om de boel op te ruimen en daarmee mij een seintje geeft dat de tafel ALL MINE is.

Ja toch, niet dan?

Hier bleek dus nogal wat ruis op de lijn te zitten.

Tegenwoordig blijft zij aan tafel en laat ze dat kleine chickie met wc-papier/keukenrollen/you get it aan de gang gaan.
Persoonlijk vond ik dat een beetje jammer maar niet getreurd.
Want kijk,
Die kleine zit op een triptrap stoel.
Zo eentje met een plankje onder haar voeten.
UitSTEkend plankje om mijn hoofd op te leggen + en passant aan haar sokken te beginnen waardoor zij weer gaat wiebelen en haar melk omstoot....
Actie = reactie, E=MC kwadraat en nog wat van die logica.

Bijkomend voordeel van het feit dat die kleine de boel opruimt is dat ze
A. een stuk langzamer is, waardoor
B. de baas alsnog uit haar vel springt en het zelf gaat doen en daarmee zijn we weer terug bij het eerste scenario.

Wat OOK kan is dat de baas die ochtend toevallig veel kan hebben en heel zen aan de ontbijttafel blijft zitten, MAAR dat die kleine dus wat hoekjes/stukjes vergeet af te nemen met dat doekje.
Wat dan dus helpt is gaan knagen aan de stoel, vooral NIET, ik herhaal NIET, reageren op voeten die je in je zij trappen teneinde je hiermee te doen stoppen, maar doorgaan tot die kleine haar stoel naar achteren schuift et voila; je kan dus overal bij waar nog etensresten/limonade liggen.

Ander voorbeeld:
Ik doe mijn avondplas om een uur of 10. Kan ook wel eens half 11 zijn maar in een enkel geval ook half 10.
Soms red ik het dan net niet tot de volgende ochtend OF ik krijg een enorme aanval van dorsteritis en drink in de tuin die enorme waterbak (noemt zij zwembad, definitie kwestie) leeg net nadat ik geplast heb.
Hoe waarschuw je dan de baas in the middle of the night?
Tip 1; HEEL hard piepen maar daar krijg je nogal keelpijn van.
Tip 2 (veel efficiënter): KEIhard met je voorpoten tegen het houten traphekje slaan.
Ik heb haar nu zover dat ik dat nog maar 1 keer hoef te doen of ze stommelt al die trap af.
Met een beetje geluk (tip 3) is ze dan zo slaapdronken dat ze het hekje achter haar kont vergeet dicht te doen waarmee ze mij dus in feite uitnodigt om boven naast de grote baas in bed te stappen.

Jongen, communiceren kun je leren!

2 opmerkingen:

  1. Hééééé, Thorgal, m'n hunkie!!! :-) Je begint echt de fijne kneepjes van het Saarloosvak onder de knie te krijgen, ga zo door! Petje af hoor! Ik ben trots op je!

    Respect!

    Amani

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel slim Thorgal! En vooral lekker sneaky alles blijven doen :)

    BeantwoordenVerwijderen